Bij veel organisaties is geheel of gedeeltelijk thuiswerken mogelijk. Werkgevers doen er verstandig aan om goede afspraken te maken met hun werknemers over thuiswerken. Afspraken over de thuiswerkplek, thuiswerkvergoedingen, bereikbaarheid, een gezonde en veilige werkomgeving en nog meer. Deze toolbox helpt u om snel en eenvoudig een goed thuiswerkbeleid voor uw organisatie te maken.
Hoe zet uw organisatie een succesvol thuiswerkbeleid op?
Bij thuiswerken is het zaak om duidelijke afspraken te maken, zowel op beleidsniveau als met individuele werknemers. Deze toolbox loodst u stap voor stap door alle aandachtspunten bij de keuzes die uw organisatie moet maken, bij het algemene thuiswerkbeleid en de afspraken met werknemers. Ook de rol van de OR komt aan bod. Zo leidt u thuiswerken in goede banen.
Elke titel in de interactieve inhoudsopgave bevat de link naar het betreffende onderdeel op Rendement Online. Deze inhoudsopgave is ook te gebruiken als checklist: u kunt items afvinken als u wilt bijhouden welke onderdelen u heeft afgerond. |
Verdiepingsartikel Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 15-02-2021
De SER bracht in beeld wat de effecten zijn van thuiswerken op werknemers. In dit artikel leest u die bevindingen. Doordat veel meer werknemers de laatste jaren thuiswerken, is het belangrijk een goed inzicht te krijgen in de effecten daarvan.
Vraag & Antwoord Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 24-06-2024
Binnen onze organisatie werken we zoveel mogelijk thuis, maar dit is niet mogelijk voor alle functies. Bijvoorbeeld omdat thuiswerken teveel risico's met zich meebrengt of omdat het werk op locatie moet plaatsvinden. Hoe kunnen we dat regelen?
Vraag & Antwoord Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 16-04-2020
In onze organisatie werken veel mensen thuis. Om het werk goed te kunnen doen, moeten collega's regelmatig met elkaar overleggen. Ook willen we als organisatie in de gaten houden of de medewerkers niet teveel of te weinig werken. Hoe regelen we dat?
Verdiepingsartikel Buitenlandse werknemers Publicatiedatum: 24-06-2024
Hybride werken is inmiddels niet meer weg te denken uit de samenleving. Daarmee is het vertrouwen gegroeid dat fysieke aanwezigheid van de werknemer op de werkvloer geen absolute must meer is. Hiermee komen voor werknemers nieuwe mogelijkheden om de hoek kijken: werken op afstand vanuit het buitenland. Als uw organisatie voor zo’n avontuur openstaat, waar moet u dan rekening mee houden?
Verdiepingsartikel Zakelijke apparatuur Publicatiedatum: 03-04-2020
In het kader van thuiswerken wordt veel gediscussieerd over de spullen die de werknemer al in bezit heeft: of en in hoeverre hij die kan gebruiken voor het uitvoeren van de werkzaamheden buiten de kantoormuren. Veel organisaties hebben dan ook ondertussen een beleid geformuleerd voor BYOD, CYOD of BYOS.
Vraag & Antwoord Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 16-03-2023
Aan thuiswerken komt in in onze organisatie geen einde meer. Zowel de werkgever als werknemers hebben ondervonden dat (deels) thuiswerken voordelen heeft. We willen daaarom een goede thuiswerkregeling opstellen. Hoe pakken we dat aan?
Infographic Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 24-06-2024
Een werkgever kan met zijn werknemers in een thuiswerkregeling algemene afspraken maken over thuiswerken. Dit thuiswerkreglement biedt duidelijkheid aan zowel de werkgever als de werknemers.
Tool Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 06-11-2020
Stel eenvoudig een compleet en passend thuiswerkreglement op voor uw organisatie.
Vraag & Antwoord Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 24-03-2020
Steeds meer van onze medewerkers werken af en toe vanuit huis. Dat vinden we als organisatie geen probleem, maar wie betaalt de inrichting van de thuiswerkplek?
Verdiepingsartikel Werkkostenregeling (WKR) Publicatiedatum: 31-07-2024
De verschuiving naar flexibel werken was al ingezet, maar de coronapandemie heeft de trend nog eens een flinke impuls gegeven. Hybride werken is in veel organisaties inmiddels niet meer weg te denken: werknemers werken een deel van de werkweek thuis of ergens anders dan op kantoor. Welke mogelijkheden zijn er om dit met vrijgestelde vergoedingen en verstrekkingen te ondersteunen?
Tool Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 13-11-2023
Een cafetariaregeling inrichten is een hele klus. Deze tool helpt u daarbij.
Tool Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 20-04-2020
Leg de afspraken met uw werknemers over de omgang met bedrijfseigendommen bij thuiswerken vast met behulp van dit voorbeeldreglement.
Tool Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 28-06-2021
Gebruik deze checklist om uw personeelshandboek te toetsen aan de gevolgen van hybride werken.
Tool Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 12-08-2019
Gebruik deze overeenkomst om afspraken te maken over thuiswerken.
Tool Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 09-03-2020
Gebruik deze overeenkomst als u uw werknemer tijdelijk wil toestaan om thuis te werken.
Vraag & Antwoord Concurrentiebeding Publicatiedatum: 16-08-2023
Sinds corona werken onze werknemers voornamelijk thuis. Hoe zit het nu met het geografisch bereik uit het concurrentiebeding?
Tool Werkkostenregeling (WKR) Publicatiedatum: 21-09-2021
Werkgevers mogen werknemers, onder voorwaarden, voor elke volledige of gedeeltelijke thuiswerkdag een onbelaste vergoeding geven.
Tool Reiskosten Publicatiedatum: 02-01-2024
Met deze tool berekent u hoe hoog de vaste onbelaste reiskostenvergoeding en/of thuiswerkvergoeding aan werknemers mag zijn.
Verdiepingsartikel Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 03-04-2020
Veel werkgevers maken de stap om thuiswerken toe te staan. Daar moeten de werknemers natuurlijk wel de voorzieningen voor hebben. De werkgever kan deze onbelast vergoeden onder de werkkostenregeling (WKR), maar dan moet wel aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Welke zijn dat?
Tool Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 30-07-2024
Wat zijn de gevolgen voor zijn vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen als een werknemer (deels) vanuit huis gaat werken?
Toolbox Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 15-08-2023
Nu het in veel organisaties gebruikelijk is voor werknemers om gedeeltelijk vanuit huis te werken, stelt dat nieuwe eisen aan de manier waarop werknemers samenwerken en leidinggevenden hun team aansturen. Het kantoor is niet meer de locatie waar al het werk wordt uitgevoerd, maar waar tijd wordt besteed aan samenwerken. Concentratietaken en administratieve klussen blijven veelal liggen voor de thuiswerkdagen. Deze toolbox geeft u hulpmiddelen bij het maken van de transitie naar een hybride werkcultuur. Ook de rol van de OR komt aan bod.
Tool OR en personeelsbeleid Publicatiedatum: 14-02-2024
Check welke rechten de ondernemingsraad (OR) heeft bij het invoeren van thuiswerken
Verdiepingsartikel OR en personeelsbeleid Publicatiedatum: 09-03-2022
Door de coronacrisis zijn veel werkgevers en werknemers gewend geraakt aan het thuiswerken. Waar thuiswerken in veel branches eerder niet gebruikelijk was, stimuleren veel werkgevers dat nu zelfs. Ook het plaatsonafhankelijk werken is daardoor steeds populairder geworden.Thuis- of plaatsonafhankelijk werken kan bijdragen aan productievere werknemers en een betere werk-privébalans. Voor uw OR is het goed om te weten welke afwegingen u en uw bestuurder kunnen maken en wat een werknemer in dat kader kan afdwingen.
Verdiepingsartikel OR en digitale veiligheid Publicatiedatum: 13-09-2022
Door nieuwe ontwikkelingen op de werkvloer kan de privacy van werknemers in het geding komen. Het is dan ook van belang dat uw organisatie beleid heeft dat de persoonsgegevens van uw achterban goed beschermt. Uw OR is hiervoor medeverantwoordelijk. Het is dus cruciaal dat uw OR weet wat uw rechten en plichten zijn.
Tool Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 03-05-2021
Gebruik dit formulier met voorbeeldvragen om een enquête over thuiswerken vorm te geven.
E-training 8 modules
Thuiswerken is razendsnel geaccepteerd als onderdeel van de nieuwe standaard. Veel werknemers komen niet meer alle dagen naar kantoor. Ze blijven minstens één dag in de week thuiswerken. Om dit effectief te laten zijn, moeten werkgever én werknemer goede afspraken maken over het thuiswerk-gedeelte van dit hybride werken. Juist omdat dit nog een relatief recente ontwikkeling is, zijn beleidsafspraken op dit vlak ontzettend belangrijk.
Training 1 bijeenkomst (2 dagdelen)
Het merendeel van de werknemers wil (gedeeltelijk) thuiswerken, maar in de praktijk blijkt dat veel organisaties hiervoor nog geen beleid hebben opgesteld. De meeste werkgevers komen niet verder dan een regeling waarbij 50% thuis en 50% op kantoor gewerkt kan worden, maar duidelijke afspraken en goede voorzieningen ontbreken. Speciaal daarom organiseert Rendement de training Thuiswerken en hybride werken. Tijdens deze training wordt de belangrijkste wetgeving voor u op een rij gezet en krijgt u praktische tips om uw medewerkers efficiënt en gezond thuis en op kantoor aan het werk te houden.